http://www.annonce.cz/lodni-modelarstvi.html

Jak na to

Žádná data nebo nastavení...

 

 

Bruska do vrtačky

Figury plachetnic

Hřebíky

Kotvy

 

Laminování trupu

Po delší odmlce jsem se vrátil k dostavbě a přestavbě lodi MISSISSIPPI QUEEN podle plánku Robert E. Lee. Jelikož mi nevyhovoval žebrový trup lodi, rozhodl jsem se pro laminovaný bez žeber. (Je lehčí, více místa, možno použít těžší a větší baterie s větší výdrží které zároveň použiji jako závaží na dno lodi proti stabilitě.)  

Po vlepení přepážek a držáků příslušenství ovládání lodi bude trup dostatečně zpevněn a na váze mu to nepřidá jako žebrový trup z překližky.

Styrodur jsem použil pro svou pevnost a opracovatelnost. Dobře se dá opracovat (aniž bysme si nadělali větší bordel pilinami) nožem na steaky s jemnými zoubky. Pro broušení jsem použil brusnou mřížku na sádrokarton, na jemné dobroušení brusný papír.

 

 

Po rozřezání desky na potřebnou šířku (podle trupu) jsem desku lepil na délku i na výšku. K lepení jsem použil lepidlo disperzní HERKULES. Na pevnost uplně stačí. Po obvodu zajištěno popruhem, v střední části zatěžkáno aby se deska nezvedala a byla v rovině. Popruh tolik neutahujeme aby k lepidlu mohl vzduch.

 

 

 

 

Špalíky, které jsou lepeny na trup nám doplní chybějící materiál u zvednuté zádě i přídě. Zároveň nám bude držet rovinu při samotném laminování kopyta.

 

 

 

 

 

Po slepení desek a řádném uschnutí (nejlépe přes noc v suchu) si vybrousíme základní tvar trupu. Zde je výhoda těchto parníků, které byly stavěny s plochým trupem. Takže budeme opracovávat jenom příď a záď trupu.

 

 

 

 

 

Desky jsem nechal schnou do druhého dne, a mezitím jsem si připravil novou desku z překližky tloušťky 4 mm na základ první paluby. Zde je ještě bez vyříznutého středu pro přístup do trupu k příslušenství. První paluba je z dvou desek. První je na trupu. Druhá je základní všech nástaveb s olemováním zespodu směrem k trupu. Tímpádem je větší o toto olemování. Spodní a horní deska do sebe zapadá. Tím docílíme aby se nám voda nedostala do trupu.

 

 

 

 

 

 

 

 

Po slepení desek přejdeme k vlastnímu opracování. Ořežeme nožem hrubý tvar, který pak obrousíme do finálního tvaru. Při této práci počítáme s tloušťkou laminové skořepiny. Proto o tuto tloušťku děláme kopyto menší. 

 

 

 

 

 

Jelikož trup je ruzné výšky ve středu, tak upravíme i tento tvar. Namalujeme si profil lodi z obou stran. Plátkem z pilky na železo prořízneme po čáře asi do dvou centimetrů. Pak nožem ořežeme tak aby nám zůstal zbytek styroduru nahoře na trupu. Použijeme ho při laminování trupem vzhůru pro zachování roviny.

 

 

 

 

Po opracování (ořezání) trupu začneme s kytováním. Použil jsem tmel na auta. Kdo si chce vytvořit kopyto na jedno použití, může si vyrobit svůj tmel z laku a plnidla (sádra, dětský pudr aj.).

 

 

 

 

 

Po překytování, vytvrzení a vybroušení nám vznikne tvar trupu jak asi bude vypadat. Před nanesením separátoru několikrát nalakovat. Zpevní se tak celá forma.

 

 

 

 

 

 

Jako separátoru se používají různé pasty. Já jsem to vyřešil zbytky svíček. Po rozehřátí v hrnci jsem svíčku nanesl štětcem v několika vrstvách. Horkovzdušnou pistolí pak docílíme stejného rozlití. Fenem to trvá delší dobu. Kdo nevlastní pistoli, může vosk zarovnat ocelovým pravítkem (nebo plechem s ostrou hranou). Použijte barevný vosk, je lépe vidět tvar.

 

 

 


Trup potřeme jednou vrstvou laminátu. Položíme tkaninu s přesahem a prositíme znovu laminátem. Druhou vrstvu jsem dělal druhý den po vytvrzení a odstřižení přesahu. Kousek přesahu necháme cca 5 mm. Bude se hodit při lepení k palubě. Druhá vrstva  je stejný postup. Natřít, tkanina a prosicení. Pak ještě jeden nátěr bez tkaniny. Necháme dva dny vytvrdit.

 

 

 

 

Po vytvrzení (zjistíme poklepem nebo odtažení boku od kopyta) odstříhneme přesahující tkaninu. Opět necháme asi 5 mm. Těchto 5 mm obrousíme. Brousíme do požadovaného tvaru. Já použil skládaný brusný kotouč do vrtačky. Obroušením se odstraní laminát a tkanina se roztřepí. Což využijeme při lepení na palubu.

 

 

 

 

Nyní můžeme skořepinu sundat s kopyta. K sundání si pomůžeme dřevěnými špachtlemi (plochými dřívky). Laminát je pružný, takže můžeme v prostředku kraje skoro narovnat abysme mohli špachtle strčit i na spodek trupu a jakobysme jej odkrajovaly. Po obvodu si taky pomáháme dřívky. Přinejhoršim akorát odloupneme kus vosku. Po sejmutí skořepiny opět necháme přes noc laminát pracovat. Druhý den vnitřek skořepiny vymyjeme technickým benzínem. (Odstraňuje vosk a odmašťuje). Tuto část děláme ve větrané místnosti bez přítomnosti ohně.

 

 

 

Zde je k porovnání nová skořepina trupu a původní která bude vyměněna.

 

 

 

 

 

 

Aby nám kraje trupu držely tvar, vyřežeme si z překližky 5 mm silné, obrys přední a zadní části trupu a vlepíme do skořepiny. Po přebroušení krajů (viz dříve) se nám tyto kraje můžou vlnit.              

 

 

 

 

 

Lepíme dvousložkovým lepidlem. Tím docílíme pevného tvaru pro lepení k palubě.

 

 

 

 

 

 

Na střední část trupu jsem nalepil pod okraj ploché lišty 3x15 mm po celé délce. Napříč vlepíme kanagomem (kapkama nabodovat k laminátu aby šly utrhnout) hranolky nebo lyšty, aby nám trup držel tvar a stejnou šířku. Po přilepení k palubě a zaschnutí tyto pomocné hranolky odstraníme. Kdo je tam chce nechat ať si rozmyslí kde bude mít aparaturu, baterie aj., aby měl k těmto věcem přístup.

 

 

 

 

Nyní přilepíme po zaschnutí trupu k spodní palubě. S trupem bude tvořit jeden celek proti vniknutí vody a potopení. Trup k spodní palubě lepíme dvousložkovým epoxydem. První paluba tvoří základ celé nástavby která bude oddělitelná od trupu (sundavací pro přístup k mechanice).

 

 

 

 

Nyní když jsme přilepily trup k spodní palubě položíme třetí vrstvu laminovací tkaniny, která nám spojí trup a palubu v jeden celek. Po vytvrzení vše brousíme, tmelíme a lakujeme dokud nedosáhneme požadovaného povrchu pro nanesení finálního nátěru barvy. Jako poslední nátěr použijeme lak pro ochranu nátěru.

 

 

 

 

Zde na obrázku je vidět rozdělení spodní a první paluby. První paluba je oproti spodní širší o lemování. Paluby do sebe zapadají a jsou pojištěny šrouby.

 

 

 

 

 


Paluby vyrábíme zároveň spolu abysme docílily stejný tvar.

 

 

 

 

 

 

 

Po slepení spodní paluby přilepíme držáky lopatkových kol. Postupně budou přilepeny krabice (proti vodě, kdyby se nám dostala do trupu) pro baterie (baterie motoru a osvětlení), přijímače, regulátoru rychlosti, a držáky serv. Vše po vyskoušení a slícování s první palubou několikrát nalakujeme.

 

 

 

 

 

V držáku je ložisko hřídele.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lodní děla

Model lodního děla z 18. století

 

Lodní parní stroj

Lupínková pilka

Palubní rošty

Rýhování

Schůdky

Svorky

Záchranný člun

TOPlist