Lehký tank 7 TP dvouvěžový (Polsko)
vznikl vývojem z anglického tanku Vickers E, který v počtu 38 kusů zakoupilo Polsko v roce 1932. Hlavní změnou proti původnímu tanku bylo použití Dieselova motoru a s tím souvisela i úprava korby. Dále bylo provedeno mnoho drobných změn a zesíleno pancéřování. Po zkouškách dvou prototypů byla zahájena sériová výroba. Od roku 1934 do konce roku 1935 bylo vyrobeno 22 těchto tanků a během roku 1936 ještě dalších šestnáct. Ty však byly později přestavěny na jednověžové. Na začátku války sloužily tyto tanky jako školní, ale postupně, pro nedostatek tanků na frontě, byly zařazovány do bojových jednotek. V bitvách s německými okupanty byly postupně všechny zničeny. Technická data: délka 488 cm, šířka 243 cm, výška 219 cm, světlost 38 cm: hmotnost 9,4 t; posádka tři muži; výzbroj dva kulomety ráže 7,92 mm s 6000 náboji; pancéř tI. 13-17 mm; motor šestiválcový Saurer·Oiesel VBLDp o Výkonu 81,4 kW (110 k); maximální rychlost 32 km/h; dojezd 150 km; tank překonával svah 35°, příkop 180 cm, brod 100 cm.
Lehký tank 7 TP jednověžový {Polsko)
vznikl přestavbou dvouvěžového tanku 7 TP. Výroba jednovéžové verze byla zahájena v roce 1936 a trvala až do přepadení Polska německou armádou. Bylo vyrobeno celkem asi 130 tanků tohoto typu ve dvou variantách, lišících se tvarem věže. Na kresbě je pozdější varianta s prodlouženou věži. Tento typ byt nejlepším polským tankem a značně převyšoval svými vlastnostmi i nejčastěji používané německé tanky typu Pz.Kpfw.l a II. Vinou velení polské armády však nebyly plně využity, protože nebyly soustředěny do větší jednotky. Byly jednotlivě roztroušeny v menších jednotkách u bojových útvarů. Proto nemohly docílit výraznějších úspěchů proti německým tankům útočícím v soustředěných jednotkách. I tak však měly dílčí úspěchy v akcích. Většina jich byla zničena v bojích nebo vlastními posádkami, aby nepadly do rukou Němců. Několik jich bylo zadrženo v Rumunsku a Maďarsku. Technická data: délka 488 cm, šířka 243 cm, výška 230 cm. světlost 38 cm; hmotnost 9,9 t; posádka tři muži; vyzbroj jedno dělo 37 mm s 80 náboji a jeden kulomet ráže 7.92 mm s 3960 náboji; pancéř 13-17 mm; motor šestiválcový Saurer-Diesel VBLDp o výkonu 81,4 kW (110 k); maximální rychlost 37 km/h; dojezd 150 km; tank překonával svah 35°. přikop 180 cm a brod 100 cm.
Lehký tank BT 7 (SSSR).
Jeho konstrukce začala vznikat v roce 1931 a první tanky s označením BT (bystrochodnyj tank) se zúčastnily přehlídky 7. 11. 1931 v Moskvě, kde udivovaly svou rychlosti. Mohly se pohybovat na kolech nebo na pásech, změna pohonu trvala pouhých 30 minut. První tanky označené BT 2, měly řadu nedostatků, zejména slabou výzbroj, proto byly překonstruovány na typ BT 5. Z těchto tanků vznikl pak postupným vývojem typ BT 7. Byl velice oblíben sovětskými tankisty, protože měl velmi dobré vlastnosti při ovládání. Sériová výroba byla zahájena v roce 1936 a trvala do roku 1940. Byly jím vyzbrojeny jezdecké oddíly a průzkumné jednotky větších pancéřových svazků. S těmito jednotkami se také BT 7 zúčastnily bojů s nacistickými jednotkami v počáteční fázi bojů. Vyznamenaly se například při obraně Oděsy. Postupně během války však byly nahrazeny tanky nových typů. Technická data: délka 566 cm, šířka 229 cm, výška 242 cm, světlost 40 cm, hmotnost 13,8 t, posádka 3 muži. Vyzbroj - dělo ráže 45 mm se 172 náboji, kulomet ráže 7,62 mm s 2394 náboji, pancéř 10-22 mm. Motor - benzínový dvanáctiválec M 17 T o výkonu 331,4 kW (450 k}, maximální rychlost na kolech 73 km/h, na pásech 53 km/h, dojezd na kolech 500 km, na pásech 375 km, Tank překonával svah 400, příkop 210 cm, brod 120 cm.
Lehký tank M 3 Stuart I (USA).
Vznikl z tanku T 2 a 4 jako jeho vylepšená verze. Do výzbroje byl přijat v roce 1940. Sériová výroba byla zahájena v březnu 1941 a trvala až do srpna 1942, kdy byl nahrazen vylepšenou verzí M 3 A 1. Celkem bylo vyrobeno 5 811 kusů tanků M 3. Byly zařazeny do americké armády jako výzbroj průzkumných jednotek a jako tanky štábní. Zúčastnily se invaze v severní Africe a bojů na tichomořském bojišti. Mnoho tanků tohoto typu bylo dodáno i jiným státům, například Anglie koupila 538 kusů. Do Sovětského svazu bylo dodáno 1 683 tanků M 3, které se zúčastnily i bitvy u Stalingradu. Technická data: délka 453 cm. šířka 224 cm. výška 251 cm, světlost 42 cm, hmotnost 12,4 t, posádka čtyři muži. Vyzbroj - dělo ráže 37 mm se 103 náboji, pět kulometů ráže 7,62 mm s 8 270 náboji, pancéř tloušťky 12-43 mm. Motor - buď letecký benzínový typu Continental V670 - 9A o výkonu 184 kW (250 k), nebo diesel typu Guberson T-1020-4, hvězdicový devítiválec o výkonu 155 kW (210 k), maximální rychlost 57 km/h, dojezd 112 km. Tank překonával svah 300, příkop 180 cm a brod až 90 cm.
Lehký tank T 26 jednověžový (SSSR).
Vznikl vývojem z anglického tanku Vickers E, jehož licenci zakoupil Sovětský svaz v roce 1930. Sovětská varianta produkce byla značně vylepšena než původní anglické tanky. Zprvu se vyráběla dvouvěžová varianta a od roku 1933 byla zavedena do výzbroje jednověžová verze. Ta je i na našem obrázku. Byla vyráběna do roku 1937, kdy došlo k záměně věže. Nová varianta s jiným tvarem věže byla vyráběna v roce 1938, ovšem koncem roku byla výroba zastavena. Tanky T 26 se zúčastnily bojů ve Španělsku, proti Japoncům a proti Finům. Ještě při útoku nacistů na Sovětský svaz byla řada pancéřových jednotek vyzbrojena tímto tankem, ačkoliv se již nevyráběl. Technická data: délka 488 cm, šířka 241 cm, výška 208 cm, světlost 38 cm, hmotnost 9,4 t, posádka tři muži. Výzbroj - dělo 45 mm se 100 kusy nábojů, kulomet ráže 7,62 mm se 4000 náboji, pancéř tloušťky 6-15 mm. Motor - benzinový čtyřválec o výkonu 60,2 kW (90 k), maximální rychlost 28 km/h, dojezd 175 km. Tank překonával svah 400, příkop 180 cm a brod hluboký až 90 cm.
Lehký tank T 50 (SSSR).
Vznikl vývojem z obojživelného tanku T 40. Sériová výroba byla zahájena v roce 1940 a v témže roce byly první tanky tohoto typu zařazeny k jednotkám. Při napadení Sovětského svazu nacistickým Německem byly ve výzbroji mechanizovaných sborů a účastnily se bojů s útočníkem v první polovině Velké vlastenecké války. Výroba tohoto typu byla zastavena koncem roku 1941, kdy do výroby byl zařazen zlepšený typ T 60. Technická data: délka 520 cm, šířka 247 cm, výška 216 cm, světlost 35 cm, hmotnost 13.5t, posádka čtyři muži. Vyzbroj - dělo ráže 45 mm se 150 náboji, kulomet 7,62 mm se 4000 náboji, pancéř tloušťky 15-37 mm. Motor - šestiválcový diesel typu W-4 o výkonu 220,8 kW (300 k), maximální rychlost 52 km/h, dojezd 350 km, Tank překonával svah 350, příkop hluboký až 220 cm a brod s hloubkou vody až 90 cm.
Lehký tank T 70 (SSSR).
Vznikl vývojem z tanku T 60 v roce 1942 a byl vyráběn ve velkých sériích až do konce druhé světové války. Byl ve výzbroji průzkumných sovětských jednotek ve všech tankových svazcích Rudé armády v druhé polovině války. 10 tanků typu T 70 dostala do výzbroje i rota lehkých tanků tankového praporu 1. československé samostatné brigády v SSSR. Tato rota se vyznamenala při osvobozování Kyjeva a její velitel podporučík Tesařík byl za tento boj vyznamenán titulem hrdina Sovětského svazu. Technická data: délka 429 cm. šířka 232 cm. výška 205 cm, světlost 30 cm, hmotnost 9,8 t, posádka dva muži. Výzbroj - dělo ráže 45 mm s 90 náboji, kulomet ráže 7,62 mm s 945 náboji, pancéř tloušťky 10-60 mm. Motory - dva šestiválcové benzínové typu GAZ 203 o výkonu 52 kW (70 k) každý. Maximální rychlost 45km/h, dojezd 350 km. Tank překonával svahy 34°, příkopy 170 cm a brody 90 cm.
Rychlý tank Comet (Anglie)
Byl nejmodernějším anglickým tankem v druhé světové válce. Vznikl poměrně dlouhým vývojem z tanku Cromwell, který měl slabé pancéřování a málo výkonné dělo, takže nemohl odolat novým německým tankům. Proto bylo postaveno několik přechodných typů, ze kterých vznikl koncem roku 1944 rychlý tank Comet, vyzbrojený dělem 77 mm, střílejícím speciálními protipancéřovými střelami Sabot. Toto dělo mohlo již účinně ničit německé tanky všech typů. Do výzbroje bojových jednotek se však do konce války dostalo pouze málo těchto tanků. Po skončení války byly ve výzbroji tankových jednotek několika armád, v letech 1946 až 1947 se uvažovalo o zavedení těchto tanků i v naší armádě, ale záměr nebyl uskutečněn. Technická data: délka s dělem 750 cm, délka trupu 643 cm, šířka 307 cm, výška 270 cm, světlost 46 cm, hmotnost 33,5 t, posádka 5 mužů. Výzbroj: dělo 77 mm se 61 nábojem, 2 kulomety ráže 7,92 mm s 5175 náboji, pancéř 26 až 101 mm. Motor benzínový dvanáctiválcový typu Rolls-Royce Meteor III o výkonu 442 kW (600 k), chlazený vodou, maximální rychlost 55 km, dojezd 180 km. Tank překonával svah 300 příkop 240 cm, stěnu 75 cm a brod 100 cm.
Rychlý tank Cromwell IV. (Anglie)
Práce na konstrukci středního rychlého tanku, který byl nazván Cromwell, byla zahájena v Anglii v roce 1942. Konstruktéři vycházeli ze zkušenosti získaných při stavbě předchozích typů rychlých tanků. Po jejich zařazení do výroby však produkce pokračovala poměrně pomalu a první série tohoto tanku byly vyrobeny teprve koncem roku 1943. Nejdříve byl zařazen do výzbroje průzkumných pluků a teprve později jim byly vyzbrojeny řadové jednotky. Byl to tank s dobrými technickými vlastnostmi, které však na počátku snižovala slabá výzbroj. Teprve zavedení nového zdokonaleného děla 75 mm do výzbroje odstranilo tento nedostatek. Tento tank byl ve výzbroji Československé samostatné obrněné brigády ve Velké Británii, která jich měla celkem 198 a s nimi se vrátila do vlasti. V československé armádě se pak používaly k výcviku až do padesátých let. Technická data: délka s dělem 680 cm, délka trupu 635 cm, šířka 290 cm, výška 224 cm, světlost 41 cm, hmotnost 27 t, posádka 5 mužů. Výzbroj: dělo 75 mm s 65 náboji, kulomet 7.92 s 3 750 náboji, pancéř 27 až 80 mm. Motor: benzínový dvanáctiválcový typu RolIs-Royce Meteor o výkonu 442 kW (600 k), chlazený vodou, maximální rychlost 64 km/h, dojezd 160 km. Tank překonával svah 300, příkop 250 cm, stěnu 74 cm a brod 100 cm.
Rychlý tank MK VI Crusader (Anglie)
Projekt tohoto tanku vznikl v roce 1939 a do sériové výroby se dostal v roce 1940. Svůj bojový křest prodělal v severní Africe v Libyi 7. prosince 1940 proti italským jednotkám, útočícím na Egypt. Proti jejich slabě vyzbrojeným tankům se osvědčil, ale situace se změnila s příchodem německého Afrikakorpsu na africké bojiště. Německé tanky se ukázaly jako silnější a snadno ničily anglické tanky. Proto také došlo k úpravě pancéřování (zesílení) těchto tanků a byl vyvinut tank Crusader III s dělem větší ráže. Ale ani tyto úpravy nepomohly, proto byl r. 1942 tento tank vyřazen z produkce. Tanky Crusader III byly původně zařazeny do výzbroje československé samostatné obrněně brigády ve Velké Británii. Technická data (v závorce technická data tanku Crusader III): délka 620 cm (629 cm). šířka 265 cm, výška 220 cm (224 cm), světlost 40 cm, hmotnost 19.7 t, posádka 4 (3) muži. Výzbroj: dělo 40 mm (57 mm) s 110 (65) náboji, kulomet 7.92 mm s 5000 (3755) náboji, pancéř 20 až 31 mm (23 až 51 mm). Motor dvanáctiválcový benzínový typu Nuffield-Liberty, výkon 250 kW (340 k), chlazený vodou, rychlost 45 (60) km/h, dojezd 350 (180) km. Tank překonával svah 300, příkop 240 cm, stěny 76 cm a brod 97 cm.
Samohybné dělo SU 76 M (SSSR).
Vzniklo v roce 1942 na podvozku lehkého tanku T 70 a stalo se vedle středního tanku T 34 nejznámějším sovětským obrněným vozidlem. Na prodlouženém podvozku lehkého tanku T 70 bylo postaveno protitankové dělo ZIS 3 ráže 76,2 mm vzor 1942. Celkem bylo postaveno 1 167 kusu. Výroba byla ukončena teprve v roce 1945. Od roku 1943 se zúčastnilo všech bitev na východní frontě a války s Japonskem. Doprovázelo pěchotu v každé bitvě, ničilo úkryty, kulometná hnízda a tanky nepřátelských fašistů. V poválečné době ještě dlouho sloužilo v řadě dalších armád socialistických zemí. Také naši vojáci povalečné armády je znají. Technická data: délka 500 cm, šířka 274 cm, výška 220 cm, světlost 30 cm, hmotnost 11,2 t, posádka čtyři muži. Výzbroj - dělo ráže 76.2 mm se 60 náboji, pancéř tloušťky 10-35 mm. Motory - dva spřažené řadové šestiválcové typu GAZ 70 o výkonu každý 52 kW (70 k), u později vyrobených děl typu GAZ 203 o výkonu 63 kW (85 k) každý. Maximální rychlost na silnici 45 km/h, v terénu 10-25 km/h, dojezd po silnici 265 km, v terénu 190 km. Dělo překonávalo svah 340, příkop 200 cm a brod 90 cm.
Samohybné dělo SU 85 (SSSR)
Vzniklo v roce 1943 na podvozku tanku T-34. Osvědčilo se zejména v bojích proti německým tankům a jako podpůrný prostředek tankových jednotek. V roce 1944 bylo hlavní výzbrojí jednotek samohybných děl sovětské a polské armády v SSSR. Jeho výroba byla zastavena, když byly zavedeny do výroby tanky T-34-85 s dělem stejné ráže, jako mělo toto samohybné dělo. Ve výrobě bylo nahrazeno dělem SU 100, které bylo konstrukčně stejné, ale bylo vyzbrojeno dělem 100 mm. Dvě děla tohoto typu byla také v době karpatsko-dukelské operace ve výzbroji 1. československé samostatné tankové brigády v SSSR. Technická data: délka s dělem 815 cm, délka trupu 593 cm, šířka 300 cm, výška 245 cm, světlost 40 cm, hmotnost 29,6 t, posádka 4 muži. Výzbroj: dělo 85 mm s 48 náboji, pancéř 45 až 75 mm. Motor: dvanáctiválcový naftový typu W 2-34 o výkonu 368 kW (500 k), maximální rychlost 55 km/h, dojezd 300 km. Dělo překonávalo svah 350, přikop 250 cm, stěnu 73 cm a brod 130 cm.
Samohybné dělo SU 152 (SSSR)
Vzniklo v roce 1944 na podvozku těžkého tanku IS-2. Bylo vyzbrojeno kanónovou houfnicí vzoru 37 ráže 152 mm. Těmito děly byly vyzbrojeny těžké pluky samohybných děl Sovětské armády a polských jednotek v SSSR. Vzhledem ke svým kvalitám bylo toto dělo používáno i po skončení války až do padesátých let v řadě armád, mimo jiné i v československé lidové armádě. Technická data: délka s dělem 985 cm, délka trupu 680 cm, šířka 325 cm, výška 245 cm, světlost 44 cm, hmotnost 45,5 t, posádka 5 mužů. Vyzbroj: kanónová houfnice 152 mm s 20 náboji, pancéř 50 až 60 cm. Motor: dvanáctiválcový naftový, typu W 2-K, výkon 368 kW (500 k), maximální rychlost 43 km/h, dojezd 330 km. Dělo překonávalo svah 360, příkop 250 cm, stěnu 90 cm a brod 130 cm.
Střední tank M3A3 General Grant (USA)
Vznikl v roce 1940 z tanku M 3 General Lee na základě požadavků britské vojenské mise. Změny proti předchozímu tanku byly ovlivněny zkušenostmi z války v severní Africe a vyžádaly si mimo jiné i konstrukci nové věže. Na začátku roku 1942 byly tímto tankem vyzbrojeny anglické jednotky v severní Africe. V průběhu bojů se ukázalo, že tyto tanky jsou lepší než německé, nasazené na tomto bojišti. Po přezbrojení novými děly však německé tanky znovu získaly převahu. Tanky M3A3 General Grant byly od té doby používány pouze na bojištích menšího významu. Proto také výroba skončila v roce 1943. Na jejich podvozcích bylo postaveno několik typů samohybných děl, pancéřových transportérů a různých technických vozidel. Technická data: délka 555 cm, šířka 268 cm, výška 307 cm, světlost 43 cm, hmotnost 28,3 tuny, posádka 6 mužů. Výzbroj: dělo 37 mm se 178 náboji ve věži, dělo 75 mm se 46 náboji v trupu. 3 kulomety ráže 7,62 s 9 200 náboji, pancéř 26 až 88 mm. Motory: dva šestiválcové naftové typu GM 6-716046 o výkonu 276 kW (375 k), chlazené vzduchem, maximální rychlost 46 km/h, dojezd 256 km. Tank překonával svah 350, příkop 200 cm, stěnu 60 cm a brod 100 cm.
Střední tank M 3 - General Lee (USA)
Vznikl v roce 1940 jako kompromis mezi požadavky pěchoty, které stačilo dělo 37 mm, a jezdectva, které vyžadovalo dělo 75 mm. Proto byl na základě tanku M 2 zkonstruován nový typ, který měl ve věži dělo 37 mm a v trupu dělo 75 mm, to však mělo velmi malé pole střelby. V roce 1942 byly tyto tanky zařazeny do výzbroje anglických jednotek v severní Africe, kde se ukázalo, že jsou lepší než tehdejší německé tanky. Angličané pojmenovali tank General Lee. V dalším roce však již tyto tanky ztratily svůj náskok, proto byly v roce 1943 vyřazeny z výroby a nahrazeny novými typy. Tank procházel vývojem, vyobrazen je typ vyráběný v letech 1940 až 1941. Technická data: délka 555 cm, šířka 268 cm, výška 307 cm, světlost 43 cm, hmotnost 27 t, posádka 6 mužů. Výzbroj: dělo 37 mm se 178 náboji, dělo 75 mm se 46 náboji, 3 kulomety 7,62 mm s 9200 náboji, pancéř 22 až 56 mm (u pozdějších sérií zesílen až na 88 mm). Motor: devítiválcový benzínový Continental R 975-EG 2. výkon 249 kW (340 k), chlazený vzduchem, rychlost 42 km/h, dojezd 300 km. Tank překonával svah 35°, příkop 200 cm, stěnu 60 cm a brod 100 cm.
Střední tank M 4 - General Sherman (USA)
Vznikl v roce 1941 vývojem z tanku M 3, byl vyráběn v řadě verzí a stal se nejrozšířenějším tankem na západní frontě. Bylo vyrobeno celkem 49 234 kusů. Poprvé byl použit v létě 1942 v bitvě u al-Alameinu, kde se mu podařilo snadno přemoci německé tanky zde nasazené. Později však proti nejmodernějším německým tankům nestačil. Byl také používán jako výcvikový u československé samostatné obrněné brigády ve Velké Británii. Tímto typem byla při invazi a v bojích na západě a v Itálii vyzbrojena převážná část pancéřových jednotek. Na jeho podvozku byla postavena řada speciálních vozidel a samochodných děl. Byl stavěn v řadě verzí, obrázek a data platí pro verzi vyráběnou v roce 1942. Technická data: délka 580 cm, šířka 257 cm, výška 270 cm, světlost 43 cm, hmotnost 30 t, posádka 5 mužů. Výzbroj: dělo 75 mm se 75 náboji, kulomet 12,65 mm s 300 náboji, 2 kulomety 7,62 mm s 6750 náboji, pancéř 25 až 76 mm (u pozdějších sérií zesílen až na 100 mm). Motory: dva devítiválcové benzínové Continental R 975-C1, výkon 260 kW (353 k), chlazené vzduchem, rychlost 39 km/h, dojezd 192 km. Tank překonával svah 350, příkop 220 cm, stěnu 65 cm a brod 90 cm.
Střední tank T-28 (SSSR)
Konstrukční práce na tomto tanku byly zahájeny v roce 1931. Byl to první sovětský střední tank a první tank v SSSR s více věžemi. Sériová výroba, zahájená v roce 1932, trvala až do roku 1940. Celkem bylo vyrobeno více než 600 tanků tohoto typu. Poprvé byl nasazen do bojů proti bílým Finům v letech 1939/40. Při těchto bojích se ukázalo, že jeho pancéřování je slabé. Proto byl koncem roku pancéř zesílen. Tato varianta byla však vyrobena pouze v několika desítkách kusů a označována bývá T-28 M. Bojoval i na začátku Velké vlastenecké války, z první linie byl vyřazen v roce 1942. Výzbroj nesl ve třech věžích, v hlavni bylo dělo a dva kulomety, dvě menší nesly každá jeden kulomet. Technická data: délka 744 cm, šířka 281 cm, výška 282 cm, světlost 56 cm, hmotnost 28.5t (T·28M 32 t), posádka 6 mužů. Výzbroj: dělo ráže 76,2 mm se 70 náboji. 3 až 4 kulomety 7,62 mm se 7 938 náboji, pancéř 11 až 30 mm (T-28M 23 až 80 mm). Motor: dvanáctiválcový benzinový čtyřtakt typu M-17L, chlazený vodou, o výkonu 368 kW (500 k) při 1450 otáčkách, maximální rychlost 37 km/h (T-28M - 23 km/h), dojezd 220 km. Tank překonával svah 430, příkop 270 cm, stěnu 96 cm a brod 80 cm.
Střední tank T -34-85
Vznikl v roce 1943 z tanku T-34 montáží nové věže s dělem ráže 85 mm a některými dalšími úpravami drobného charakteru. Stal se základní výzbrojí tankových svazků Sovětské armády a symbolem osvobození nacismem porobených národů. Je pokládán za nejlepší střední tank druhé světové války a byl vyráběn ve velkých sériích již v roce 1944, krátce po zařazení do výroby. Celkem bylo vyrobeno 11 000 strojů. O jejich kvalitě svědčí, že ještě dlouho po válce byly ve výzbroji řady armád mnoha států. V ČSSR byly také vyráběny v licenci. 1. československá tanková brigáda v SSSR měla před zahájením ostravské operace ve svém stavu 52 těchto tanků (mimo další vozy). Technická data: délka s dělem 815 cm, délka trupu 607 cm, šířka 295 cm, výška 260 cm, světlost 40 cm, hmotnost 32 t, posádka 5 mužů. Výzbroj: dělo 85 mm s 56 náboji, 2 kulomety 7,62 mm s 1953 náboji, pancéř 75 až 45 mm. Motor: naftový dvanáctiválcový, chlazený vodou, typu W-2-34, výkon 368 kW (500 k), maximální rychlost 55 km/h, dojezd 300 km. Tank překonával svah 35Q, příkopy o šířce 250 cm, stěny o výšce 73 cm a brod 130 cm.
Střední tank T -34 (SSSR)
Nejznámější tank druhé světové války. Vznikl vývojem z prototypových tanků A-20, A-30 a A-32. Jeho konstruktérem byl M. I. Koškin a první prototypy byly postaveny v březnu 1940 v charkovské lokomotivní továrně „Komintern“. První sériové tanky odtud vyjely v září 1940. Do konce června 1941 jich bylo vyrobeno 1 110. Tanky se v prvních bojích velmi osvědčily a záhy se staly postrachem nacistů. Během výroby byt tento typ neustále zlepšován, zejména byl upravován tvar věže. Tank na obrázku je varianta vyráběná v letech 1941 až 1942. Tyto tanky byly také ve výzbroji čs. tankových jednotek v SSSR. Technická data: délka 592 cm, šířka 300 cm, výška 245 cm, světlost 40 cm, hmotnost 28 t, posádka 4 muži. Výzbroj: dělo 76.2 mm se 77 náboji, 2 kulomety 7,62 mm s 3150 náboji, pancéř 40 až 60 mm. Motor: naftový dvanáctiválcový, chlazený vodou, typu W·2·34, výkon 368 kW (500 k), maximalní rychlost 53 km/ho dojezd 300 km. Tank překonával svah 350, příkop 250 cm, stěnu 73 cm a brod 130 cm (data platí pro variantu vyráběnou v letech 1941 až 1942).
Tančík TK-3 (Polsko)
vznikl vývojem z tančíku TK-1, projektované mjr. ing. T. Trzeciakem a rotmistrem E. Karkozem v roce 1930. Zlepšením tančíku vznikl typ TK-2, který po odstranění nedostatků a dořešení některých částí byl zařazen do sériové výroby jako tančík TK-3. Sériová výroba byla zahájena v roce 1931 a trvala do roku 1933. Za toto období bylo vyrobeno přes tři sta tančíků TK-3. Po přepadení Polska německými fašisty se tančíky uplatnily nejčastěji jako průzkumné, ale zúčastnily se i přímých bojů, včetně protiútoků, ačkoliv k tomu neměly vhodné vlastnosti. Většina jich byla zničena v bojích (45%) nebo vlastní posádkou, protože se nedaly opravit (38%), případně pro nedostatek paliva (10 0/0). Jen několik tančíků bylo zadrženo v Rumunsku a Maďarsku. Technická data: délka 258 cm, šířka 178 cm, výška 132 cm, světlost 30 cm; hmotnost 2,43 t; posádka dva muži; výzbroj - jeden kulomet ráže 7.92 mm s 1800 náboji; pancéř 6-8 mm; motor FORD A o výkonu 29,4 kW (40 k); maximální rychlost 46 km/h; tančík překonával svah 370, příkop 122 cm a brod 50 cm.
Tančík TKS (Polsko)
vznikl dalším vývojem tančíku TK-3. Sériová výroba byla zahájena v roce 1933 a trvala až do roku 1936. Celkem bylo vyrobeno 280 strojů. Z nich bylo šest prodáno Estonsku, zbytek byl zařazen do výzbroje polské armády. Asi 20 tančíků bylo v roce 1939 zmodernizováno a vyzbrojeno dělem ráže 20 mm. Na začátku války byly používány pro průzkum a podporu protiútoků. Pro útok však neměly vhodné takticko-technické vlastnosti. Většina z nich byla z různých příčin zničena, pouze několik jich bylo zadrženo v Rumunsku a Maďarsku po porážce polské armády. Technická data (v závorce údaj pro tančíky pozdějších sérii): délka 256 cm. šířka 178 cm, výška 133 cm, světlost 33 cm; hmotnost 2,57 t (2,65 t); posádka dva muži; výzbroj jeden kulomet ráže 7,92 mm s 2400 (2000) náboji; pancéř 6-10 (8-10) mm; motor Polski FIAT 122 o výkonu 32,3 kW (44 k); maximální rychlost 47 (40) km/h, dojezd 200 km; tančík překonával svah 380, příkop 110 cm a brod 50cm.
Tančík TKS s dělem 20 mm (Polsko}
vznikl přestavbou z tančíku TKS. Přestavby byly zahájeny v květnu 1939 a mělo jimi projít celkem 150 tančíků TKS. Práce však pokračovaly pomalu a v době útoku Německa na Polsko bylo hotovo pouze asi deset strojů a přestavba deseti tančíků byla urychleně dokončena již během války. Tyto tančíky byly přiděleny 10. brigádě jízdy a varšavské pancéřomotorové brigádě. Zúčastnily se bojů proti fašistickým okupantům s dobrými výsledky. Osvědčily se zejména v bojích proti slabě pancéřovaným německým lehkým tankům a pancéřovým autům. V prudkých bojích však byly tančíky TKS postupně všechny zničeny. Technická data: délka 300 cm, šířka 116 cm, výška 133 cm, světlost 33 cm; hmotnost 2,65 t; posádka dva muži; výzbroj jedno dělo ráže 20 mm s 250 náboji; pancéř 8-10 mm; motor Polski FIAT 122 o výkonu 32.3 kW (44 k); maximální rychlost 40 km/h, dojezd 200 km; tančík překonával svah 380, příkop 110 cm a brod 50 cm.
Tank pěchoty Mk IV Churchill (Anglie)
Vznikl vývojem z tanků typu Matilda na základě zkušeností z bojů v severní Africe. Tak vznikla řada prototypů, ze kterých se vyvinuly tanky Churchill, vyráběné ve větších sériích. Tento tank byl základním typem určeným pro spolupráci s pěchotou. Měl být výzbrojí pancéřových brigád určených pro pěchotu. Tank prodělal značný vývoj, byl stavěn v několika verzích, lišících se umístěním výzbroje. Na obrázku je uvedena verze z roku 1940, která měla výzbroj dvou děl, dělo 40 mm ve věži a houfnici 76,2 mm v trupu. U dalších verzí byla houfnice v trupu vypuštěna a zůstalo pouze dělo 40 mm ve věži, později nahrazené dělem 57 mm, u poslední verze dělem 75 mm. Technická data (platí pro verzi vyráběnou v roce 1940 a 1941): délka 745 cm, šířka 325 mm, výška 249 cm, světlost 51 cm, hmotnost 38.5 cm, posádka 5 mužů. Výzbroj: dělo 40 mm se 150 náboji, houfnice 76.2 mm s náboji, kulomet 7.62 mm s 4 950 náboji, pancíř 16 až 102 mm (u pozdějších verzí 20 až 152 mm). Motor: dvanáctiválcový benzinový Bedford, chlazený vodou, výkon 257 kW (350 k), rychlost 24 km/ho dojezd 150 km. Tank překonával svah 300, příkop 280 cm, stěnu 113 cm a brod 110 cm.
Tank pro pěchotu Matilda II (Anglie).
Vznikl z tanku Matilda I v roce 1937. Jeho určením bylo doprovázet a bezprostředně podporovat útoky pěchoty. Byl stavěn podle vzoru francouzských tanků. Sériová výroba byla zahájena v roce 1938 a trvala do roku 1940. Zúčastnil se bojů proti fašistům ve Francii, kde také byla většina těchto tanků zničena. Několik těchto tanků se rovněž zúčastnilo bojů proti německým fašistům, kteří pronikli do severní Afriky. Technická data: délka 512 m, šířka 252 cm, výška 257 cm, světlost 83 cm, hmotnost 25 t, posádka čtyři muži. Vyzbroj - dělo ráže 40 mm s 93 náboji, kulomet ráže 7,62 mm s 2 925 náboji, pancéř tloušťky 20-80 mm. Motor - šestiválcový diesel typu AEG A 183 o výkonu 64,1 kW (87 k), maximální rychlost 25 km/h, dojezd 250 km. Tank překonával svah 240, příkop 230 cm a brod 108 cm.
Tank pro pěchotu Valentine III (Anglie).
Vznikl vývojem z tanků Matilda II. Valentine I a Valentine II v roce 1939. Sériová výroba byla zahájena v roce 1940 a typ se stal základem výzbroje anglických jednotek tankových vojsk až do roku 1942. Bojoval především v severní Africe. Ačkoliv měl slabší pancéř než jeho předchůdci, převyšoval je svou obratností a rychlostí a snadno se pohyboval na méně únosném terénu, nebo měl menší hmotnost. U posádek byl velmi oblíben. Technická data: délka 542 cm, šířka 263 cm, výška 227 cm, světlost 45 cm, hmotnost 16 t, posádka čtyři muži. Výzbroj - dělo ráže 40 mm se 60 náboji, kulomet ráže 7.92 mm s 3150 náboji, pancéř tloušťky 16-65 mm. Motor - benzinový šestiválec typu AEG A 189 o výkonu 95.7 kW (130 k), maximální rychlost 32 km/h, dojezd 150 km. Tank překonával svah 300, příkop 250 cm a brod 70 cm.
Těžký tank IS-1 (SSSR)
Vznikl postupným vývojem z tanku KV-l přes tank KV-2, KV-85. Byl značně modernizovaný, ale v praktickém použití se ukázalo, že ráže děla je pro tento tank nedostatečná, proto byl vyzbrojen dělem 100 mm a označen IS-100. Později byla ráže děla ještě zvýšena na 122 mm a tato varianta byla označena jako IS-2. Tyto tanky byly spolu s tanky T-34-85 od roku 1944 základní výzbrojí sovětských tankových brigád a samostatných pluků těžkých tanků. Osm tanků tohoto typu bylo předáno naší tankové brigádě v SSSR těsně po skončení bojů, takže se již 17. května 1945 zúčastnily slavnostní přehlídky v Praze. Tanky IS-2 byly také zařazeny do výzbroje povalečné československé armády. Technická data (v závorce data IS-2): délka s dělem 856 cm (962 cm), délka trupu 677 cm, šířka 307 cm, výška 273 cm, světlost 46 cm, hmotnost 44 t (45 t), posádka 4 muži. Výzbroj: dělo 85 mm (122 mm) s 59 (28) náboji. 3 kulomety 7.62 mm s 2 520 (2 330) náboji, pancéř 60 až 160 mm (45 až 105 mm). Motor: dvanáctiválcový naftový, typu W2-IS, výkon 383 kW (520 k), maximální rychlost 37 km/h, dojezd 150 km. Tank překonával svahy 300, příkop 250 cm, stěnu 100 cm a brod 130 cm.
Těžký tank KV-1 (SSSR)
Projekt tohoto tanku vypracovala v roce 1938 konstrukční skupina pod vedením Ž. A. Kotina. Nový tank byl nazván Kliment Vorošilov a byl označen KV·1. Prototyp byl postaven na začátku roku 1939 a po urychlených zkouškách byla v prosinci 1939 zahájena sériová výroba, která se však rozbíhala pomalu, a tak v roce 1939 bylo vyrobeno pouze 242 strojů. Celkem bylo vyrobeno do roku 1942, kdy byl nahrazen modernějším typem KV-85, 3728 tanků. Během výroby procházel různými změnami a úpravami, vyžádanými bojovým použitím. Byly používány s velkým úspěchem ve všech bojích v první polovině Velké vlastenecké války, poslední jejich bojové použití bylo ve velké tankové bitvě u Kurska. Jejich největší předností bylo velmi kvalitní pancéřování, proti kterému byla zpočátku bezmocná všechna německá tanková i protitanková děla s výjimkou protiletadlového děla ráže 88 mm. Technická data: délka 675 cm, šířka 332 cm, výška 271 cm, světlost 45 cm, hmotnost 43,5 t, posádka 5 mužů. Výzbroj: dělo 76,2 mm se 114 náboji, 3 kulomety 7,62 s 3024 náboji, pancíř 30 až 90 mm (u pozdějších sérií zesílen až na 110 mm). Motor: dvanáctiválcový naftový, typu W-2K, výkon 404 kW (550 k), maximální rychlost 35 km/h, dojezd 250 km. Tank překonával svah 360, příkop 280 cm, stěnu 90 cm, brody 145 cm.
Těžký tank KV-2 (SSSR)
Jeho projekt vznikl v roce 1939 na základě zkoušek s tankem KV-I. Tato verze měla sloužit jako tank palebné podpory pro svazky tanků KV-1. U původního tanku KV-1 byla nahrazena věž novou, nesoucí u prototypu kanónovou houfnici 122 mm a u sériových tanků pak houfnici 152 mm. Tento tank dostal označení KV-2 a byl v menších množstvích stavěn souběžně s tankem KV-l. V roce 1943 byl nahrazen těžkým samohybným dělem ISU-152, postaveným také na podvozku KV-1. Technická data: délka 680 cm, šířka 335 cm, výška 325 cm, světlost 45 cm, hmotnost 52 t, posádka 6 mužů. Vyzbroj: kanónová houfnice 152 mm s 36 náboji, 3 kulomety 7,62 mm s 3 089 náboji, pancéř 30 až 100 mm. Motor: dvanáctiválcový naftový typu W-2K, výkon 404 kW (550 k). maximální rychlost 26 km/h, dojezd 250 km. Tank překonával svah 300, příkopy o šířce 270 cm, stěny 120 cm a brody 160 cm.
Těžký tank T-35 A (SSSR)
Konstrukční práce na tomto tanku byly zahájeny v roce 1931. Byl to největší sériově vyráběný tank Sovětské armády. Sériová výroba byla zahájena v roce 1933. O dva roky později byla zavedena do výroby zlepšená verze, označená T-35 A. Byla vyráběna až do roku 1939. V charkovském lokomotivním závodě bylo těchto tanků vyrobeno kolem stovky. Tank T-35 A se zúčastnil bojů v první fázi Velké vlastenecké války, zejména bitvy u Moskvy, z první linie byl vyřazen v roce 1942. Výzbroj nesl v pěti věžích, ve třech byla děla a ve dvou pouze kulomety. Technická data: délka 972 cm, šířka 320 cm, výška 343 cm, světlost 53 cm, hmotnost 45 t, posádka 10 mužů. Výzbroj: houfnice 76,2 mm se 76 náboji, 2 děla 45 mm s 220 náboji, 5 kulometů 7.62 mm s 10 080 náboji, pancéř 11 až 30 mm. Motor: upravený letecký čtyřtaktní dvanáctiválcový typu M-17M, chlazený vodou, výkon 368 kW (500 k) při 1 450 otáčkách, maximální rychlost 30 km/h, dojezd 150 km. Tank překonával svah 200, příkop o šířce 460 cm, stěny 120 cm a brody 120 cm.